poniedziałek, 22 lutego 2010

Rynek druku cyfrowego

Kryzys a sytuacja na rynku druku

Badanie, zlecone przez Canon Europe i przeprowadzone przez zespół absolwentów Wydziału Poligrafii z Rochester Institute of Technology w Stanach Zjednoczonych pod kierunkiem emerytowanego profesora Franka Romano, stanowi wgląd w bieżącą kondycję branży druku.

Podczas trzeciego badania zespół profesora Romano przeprowadził wywiady z największym dotychczas gronem respondentów, łącznie z 840 drukarzami, spośród których 65,5 proc. działa w Europie Zachodniej. Próbka objęła 383 spośród 464 drukarzy, którzy wzięli udział w badaniach z 2008 roku; pozostałych 81 albo połączyło się z innymi firmami, albo zakończyło działalność.



W ostatnim kwartale 2008 roku, kiedy specjaliści od marketingu ograniczali wydatki na druk, drukarze musieli przemyśleć każdy aspekt swojej działalności i wdrożyć ulepszone metody produkcji po to, by usprawnić pracę i ograniczyć koszty. Ci, którzy wdrożyli cyfrowy druk byli lepiej przygotowani na malejące nakłady. Drukarze, którzy mieli tylko maszyny offsetowe, zwłaszcza starszej generacji, nie nadążali za zmianami i nie potrafili odpowiadać na zmieniające się wymagania rynku. W miarę, jak drukarze zaczęli adaptować się do sytuacji, w 2009 roku maszyny cyfrowe sprzedawały się lepiej od innych urządzeń. Sondaż pokazuje na przykład, że w Europie Zachodniej w 2009 r. przychody z offsetowego druku litograficznego spadły o 18,1 proc. (w porównaniu z rokiem 2008), a przychody z druku cyfrowego (laserowego i atramentowego) łącznie zwiększyły się o 27,2 proc.

W sondażu termin "druk cyfrowy" dotyczył nie tylko drukarek dokumentów, ale również szerokoformatowych drukarek atramentowych, i wydaje się, że sektor druku szerokoformatowego radził sobie szczególnie dobrze w okresie recesji. W rzeczywistości 86 proc. respondentów stwierdziło, że druk materiałów wystawowych pomógł im przetrwać kryzys. Drukarze komercyjni, którzy poprzednio unikali druku szerokoformatowego jako zbyt niszowego, teraz odkryli rosnący rynek oznakowania i innych materiałów wystawowych, a także nowe przemysłowe segmenty druku na tkaninach, płótnach i innych materiałach.

Jednym z kluczowych warunków przetrwania recesji było dobre zarządzanie. Firmy, które jako pierwsze zaczęły wychodzić z recesji, pokazały, że skupienie się na kilku kluczowych rynkach (na których mogły świadczyć usługi o wartości dodanej) oraz świadczenie usług multimedialnych (w celu odróżnienia się od konkurentów) jest gwarancją długofalowego sukcesu.

Pomimo panujących złych nastrojów, pod koniec 2009 roku dostawcy usług druku zaczęli patrzeć z umiarkowanym optymizmem na rok 2010 i dalszą przyszłość. Nastrój ten ten może wynikać z faktu, że ponad połowa firm dysponujących możliwością druku cyfrowego uzyskała większe przychody i zyski w 2009 r. niż w 2008 r.

Brak komentarzy:

Procesory Atom z WiFi

Rosepoin Jeśli myśleliście, że linia procesorów Intel Atom już wygasła, mylicie się. Firma chce wprowadzić nową wersję z tej rodziny o naz...